Grounds For Divorce
On A Day Like This

Elbow

The Seldom Seen Kid

Släppt år: 2008
Skivbolag: Fiction

The Seldom Seen Kid läckte ut på nätet flera veckor innan dess officiella releasedatum och fick därmed ryktet om sig att vara en av 2008 års bästa skivor redan innan den släpptes. Detta faktum plus att jag var ganska sen med att köpa skivan då jag var bortrest när den släpptes så att flera recensioner som var mer eller mindre odelat positiva gjorde att mina förhoppningar om detta album var högre än jag normalt kanske skulle ha på en Elbow skiva.

Frågan är därför om den är så bra som ryktet och svaret är ja. Precis som sig bör med musik som denna så tar det några genomlysningar innan skivan vuxit klart och den är redo att betygsättas. Från början känns skivan mest lovande och ingen låt fastnar riktigt men efter cirka tio genomlyssningar så känns mer eller mindre varje låt på skivan som en singelkandidat (med denna typ av musiks mått självklart, i verkligheten kan ingen av dessa låtar bli en radiohit).

Den absolut bästa låten på skivan enligt mig är Grounds For Divorce, tätt följd av undersköna An Audience With The Pope och något svulstiga stråkfyllda On A Day Like This. Inledande Starlings var en av låtarna som satt först och även om jag fortfarande i grunden tycker att det är en bra låt så känns de plötsliga utbrotten av blåsinstrument mest irriterande efter ett tag.

Årets bästa skiva 2008 så här långt

Detta är Elbows bästa skiva och är tveklöst årets bästa skiva 2008 så här långt och har man inte upptäckt Elbow innan men gillar Radiohead och Coldplay rekommenderas denna skiva varmt. Att den rekommenderas för tidigare Elbow fans är självklart men jag misstänker att alla dessa redan köpt denna skiva. Någon kommersiell framgång är nog knappast att vänta för Elbow dock då musiken är alldeles för smal för radio.

Recenserad av: Kano Kluckfors - 23 mars 12:16, 2008