Vill ni skriva? Recensioner, bloggar eller hyllningstexter...

She Doesn't Get It
Time Bomb

The Format

Dog Problems

Släppt år: 2006
Skivbolag: The Vanity Label

När det gäller enkel rak pop är Dog Problems en av mina absoluta favoriter av alla skivor som släppts under de senaste säg tio åren. The Format bevisade redan på föregångaren Interventions + Lullabies att de kunde skriva perfekta Beatles-luktande poplåtar (mest tydliga Beatles influenser hittar ni på låten Dog Problems) och frågan är om de inte lyckades ännu bättre på denna skiva (brukar variera för mig). Nate Ruess nasala röst i kombination med Sam Means undersköna instrumentala toner får en onekligen att fundera på om de kan klassas som 2000-talets amerikanska motsvarighet till Lennon/McCartney när det gäller låtskrivarpar.

Dog Problem är förutom lysande musik även full av smarta texter. Till exempel Inches And Failing ger vid en ouppmärksam genomlyssning bilden av en mysig hyllning av kärleken men handlar snarare om korta förhållanden med bittra uppbrytningar. Bitter kärlek är något som är ett genomgående tema i Nate Ruess låttexter på denna skiva, i regel smart inlindade dock. De något bittra texterna till trots är ändå Dog Problems en väldigt upplyftande skiva och anledningen är musiken som är glatt poppig nästan rakt igenom.

Att lista de bästa låtarna på denna skiva var verkligen svårt då jag i princip skulle kunna välja nästan varenda låt. Denna skiva är näst intill ett perfekt popalbum och jag har väldigt svårt att se att en verklig älskare av pop inte kan älska denna skiva. Att få beskedet att Nate Ruess och Sam Means har tagit ett uppehåll på obestämd tid (brutit upp?) var ett riktigt tråkigt besked, jag hade verkligen sett fram emot en ny skiva av detta underbara band.

Velade lite fram och tillbaka huruvida jag skulle ge Dog Problems högsta betyg eller inte men beslutade mig för en nia till slut. Att ge en skiva absolut högsta betyg på en tiogradig skala känns svårt för mig, det ska i så fall vara en av de tio skivorna man tar med sig till en öde ö typ. Även om Dog Problems snuddar på det räcker den inte riktigt dit men nära kommer den.

Recenserad av: Freddy Hallgren - 19 maj 09:34, 2008