Hjälp
Ibland Gör Man Rätt Ibland Gör Man Fel

Markus Krunegård

Markusevangeliet

Släppt år: 2008
Skivbolag: V2 Music

Markus Krunegård hade helt lyckats gå förbi mig fram tills för ett par veckor sedan då en kompis gjorde mig uppmärksam på honom. Jag är ganska bra på att följa den brittiska och amerikanska musiken men missar ofta det nya inom den svenska tyvärr. Jag har dock alltid varit svag för denna typ av svensk pop och upptäckten av Markusevangeliet är årets hitills roligaste.

Musikaliskt, text-, kvalite- och även upplevelsemässigt är Markus Krunegård en mix mellan Jakob Hellman och Håkan Hellström. Till en början lät skivan bra och intressant men inte mycket mer men allteftersom växte låtarna och nu har jag svårt att sluta lyssna på den. Precis som det brukar vara med riktiga klasskivor skiftar favoritlåtarna på skivan med tiden. Hjälp, Ibland Gör Man Rätt Ibland Gör Man Fel samt Det Är Ett Idogt Jobb Att Driva Ungdomen Ut Ur Sin Kropp är favoritlåtarna just nu men jag skulle nästan kunnat nämmna vilkensom. Möjligtvis är Åh Uppsala det enda svagar spåret men det är inte omöjligt att den växer sig bättre så småningom även den. Denna skiva släpptes endast en vecka efter Håkan Hellströms utmärkta Försent för Edelweiss och faktum är att Markusevangeliet faktiskt är strået ytterligare vassare än Håkans skiva.

Jakob Hellmans fantastiska skiva Och Stora Havet är en skiva man inte kan få nog av. Jag sätter fortfarande på den med jämna mellanrum trots att jag lyssnat på den tusen gånger och Markusevangeliet har onekligen potential att bli 2000-talets mostsvarighet. Första halvan av 2008 års bästa skiva och postiva överraskelse för mig!

Recenserad av: Kano Kluckfors - 2 juli 07:24, 2008