Relaterade länkar The Stage Names

Okkervil River

The Stage Names

Släppt år: 2007
Skivbolag: Jagjaguwar

Årets amerikanska indieskiva?

Jag läste en recension i Expressen om denna skiva. Skivan fick inte högsta betyg men recensenten skrev att Okkervil River troligtvis hade gjort årets amerikanska indiepopskiva. När jag läste detta hade jag aldrig hört Okkervil River, jag hade hört talas om dem men inte hört något så positivt att jag var redo att köpa en skiva av dem. Att läsa att de troligtvis gjort årets bästa amerikanska indieskiva var ju självklart ett skäl gott nog för att införskaffa skivan dock.

Mycket jämn och mycket bra skiva

Soundet på The Stage Names är ganska typiskt amerikansk lugn indiepop/rock, smått countryinfluerad och mycket akustiska instrument. Med detta sagt och därmed varnat för folk som inte gillar den här typen av indie så måste jag säga att personligen tycker jag denna skiva är fantastisk bra. Ända från inledande Our Life Is Not A Movie Or Maybe till avslutande John Allyn Smith Sails bjuder Okkervil River på bra musik rakt igenom och jag har ärligt talat svårt att plocka ut en riktig favoritlåt då alla låtar känns märkligt jämnbra. Om jag ändå skulle tvingas välja en favoritlåt att rekommendera en ny lyssnare skulle jag välja Plus Ones.

Jag kan inte hålla med om Anders Dahlbom (som recenserade denna skiva i Expressen) att detta är årets skiva (vilket ju självklart är Aqueducts Or Give Me Death). Dock håller jag med om att detta är en fantastiskt bra skiva och jag ser verkligen fram emot att lyssna mig bakåt i Okkervil Rivers diskografi när tillfälle ges.

Recenserad av: Kano Kluckfors - 6 januari 14:17, 2008