Vill ni skriva? Recensioner, bloggar eller hyllningstexter...

The Greatest Man That Ever Lived (Variations on a Shaker Hymn)
Troublemaker

Weezer

The Red Album

Släppt år: 2008
Skivbolag: Geffen

1994 var första gången jag hörde Weezer och låten ifråga var självklart Buddy Holly och det var svårt att inte älska detta band. Många minns om inte annat låten för videon där Weezer inklippt i TV-serien Happy Days spelade på den syltan som Fonzie och de andra brukade hänga på. Weezers första skiva (med bl a Buddy Holly) och även den andra skivan Pintkerton (som t o m är ytterligare ett strå vassare än första) är två skivor som tillhör mina favoritskivor än idag. Efter dessa två skivor tappade Weezer på något sätt geisten och blev ytterst tama och mitt intresse för Weezer svalnade något. På grund av detta är The Red Album en stor glädjekälla för mig, det känns nämligen som om Weezer har närmat sig sina "rötter" igen på denna skiva.

Inledande Troublemaker är precis som min "kollega" påpekade i ett blogginlägg klar Pinkerton-klass, inte bara kvalitetsmässigt utan det låter verkligen som om den är plockad från den skivan. Troublemaker är långt ifrån den enda mycket bra låten dock, alla sju inledande låtar håller alla mycket hög klass. Det känns som om Weezer fått ett större självförtroende igen vilket ger lite mer kraft i låtarna. Angående de tre avslutande låtarna på denna tiospåriga platta så tycker jag de är de klart sämsta på skivan, känns mest som utfyllnad faktiskt.

Textmässigt är Weezer som vanligt på skönt befriade från politiska och djupare mening. Rivers Cuomo skriver som vanligt glada och småroliga texter, väldigt passande till musiken som Weezer spelar.

En intressant notering angående skivans andra låt, The Greatest Man That Ever Lived (Variations on a Shaker Hymn), är att den påminner väldigt starkt om Green Days Jesus of Suburbia från deras American Idiot skiva. Då menar jag inte musikmässigt utan hela uppbyggnaden på låten. För er som kan Jesus of Suburbia så vet ni att den förutom att vara en av Green Days absolut bästa låtar någonsin är uppbyggd som flera låtar i en. Flera gånger byter låten skepnad, det är egentligen fem mycket bra låtar i en och samma låt och lite åt det hållet är The Greatest Man That Ever Lived. Den hoppar och byter tempo och sångstil ett flertal gånger vilket åtminstonde förde mina tankar direkt till Jesus of Suburbia. Dessutom är båda låt nummer två på respektive skiva. Möjligvis bara en slump men då de själva har sagt sig vara influerade av Green Day är en koppling inte omöjlig...

Recenserad av: Freddy Hallgren - 25 juni 18:45, 2008